نشست ارائه گزارش فرصت مطالعاتی عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان برگزار شد

نشست ارائه گزارش فرصت مطالعاتی کاربردی دکتر محمد عباسی، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، نشست ارائه گزارش با عنوان «بررسی مدل ساختاری رابطه هویت ایرانی اسلامی با سلامت روانی از طریق میانجیگری سرمایه روانشناختی در دانشآموزان شهرستان پلدختر» برگزار شد.
نشست مذکور با حضور دکتر مجتبی گراوند معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، رضا آساره، رئیس اداره ارتباط با صنعت و کارآفرینی دانشگاه لرستان و تعدادی از دانشجویان دانشگاه لرستان در سالن جلسات دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.
اجرای دورههای فرصت مطالعاتی از حوزههای کاری مدیریت ارتباط با جامعه و کارآفرینی دانشگاه لرستان است که زیرنظر معاونت پژوهش و فناوری این دانشگاه قرار دارد.
مدیر گروه ارتباط با جامعه و کارآفرینی دانشگاه لرستان، دکتر میثم دوستیزاده است.
در نشست مذکور که روز یکشنبه، 14 اردیبهشتماه سال جاری برگزار شد، دکتر عباسی به تشریح گزارش فرصت مطالعاتیاش پرداخت و شرکتکنندگان در نشست نیز دیدگاهها و پرسشهای علمی مرتبط با موضوع را بیان کردند.
بخشی از محتوای ارائهشده در گزارش فرصت مطالعاتی دکتر محمد عباسی:
طرح حاضر با هدف بررسی نقش میانجی سرمایه روانشناختی در رابطۀ بین هویت ایرانی ـ اسلامی با سلامت روانی دانشآموزان شهرستان پلدختر اجرا شد.
طرح حاضر، توصیفی – همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود.
جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان پلدختر در سال تحصیلی 1403-1402 شامل 1650 نفر (850 پسر و 800 دختر) بود. حجم نمونه مورد قبول در مطالعه حاضر 300 دانشآموز برآورد شد.
برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههایی شامل پرسشنامه هویت ایرانی – اسلامی راشدی (1400)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و پرسشنامه سلامت روان کهیس و همکاران (2008) استفاده شد.
ملاکهای ورود به پژوهش، رضایت شرکتکننده برای تکمیل پرسشنامه، محدوده سنی 14 تا 18 سال، دوره دوم متوسطه و ملاک خروج از پژوهش، عدم موافقت شرکتکننده برای تکمیل پرسشنامه و تکمیل ناقص پرسشنامهها بود.
رضایت آگاهانه از تمام شرکتکنندگان در مطالعه و رازداری از ملاحظات اخلاقی این پژوهش بود.
به منظور تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS-26 و AMOS-24 بهرهگیری شد.
نتایج جمعیتشناختی نشان داد که تعداد 116 نفر (6/38 درصد) از شرکتکنندگان 16 سال، 126 نفر (42 درصد) از آنان 17 سال و 58 نفر (4/19 درصد) از آنان 18 سال سن داشتند.
میانگین سنی و انحراف معیار آن به ترتیب 81/16 و 598/0 بود.
در این پژوهش پیشفرضهایی همچون نرمال بودن تک متغیری و چند متغیری، همخطی چندگانه بررسی و تأیید شد.
یافتهها نشان داد هویت ایرانی – اسلامی، اثر مستقیم و معناداری بر سلامت روان دارد (01/0>P).
هویت ایرانی – اسلامی با سرمایه روانشناختی رابطه مثبت و معناداری دارد (01/0>P).
سرمایه روانشناختی و سلامت روان رابطه مثبت و معناداری دارد (01/0>P).
رابطه غیر مستقیم بین هویت ایرانی – اسلامی و سلامت روان از طریق سرمایه روانشناختی مثبت و معنادار بود (01/0>P).
مدل ساختاری پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود و قابل ذکر است که تمامی شاخصهای مربوط به برازش مدل از جمله χ2/df1، CFI، NFI و RMSEA بررسی و تأیید شد.
با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت: زمانی که هویت ایرانی – اسلامی در دانشآموز نهادینه میشود و دانشآموز با حقایق دنیا از نگاه دین آشنا میشود و همینطور با نگاه کردن به زندگی الگوهای دینی و ایرانی و همچنین با تکیه بر الطاف الهی و حفظ ایمان و آرامش خود مطابق با آیه قرآن (الا بذکرالله تطمئن القلوب)، دانشآموز میتواند به نقطهای برسد که در مقابله با چالشها در جریان تحصیل و محیط زندگی از خود تابآوری نشان داده و با تکیه بر قدرت بیانتهای الهی که مایه امیدواری و خوشبینی به نتایج کارها است به نوعی خودکارآمدی دست یابد که بتواند با این چالشها به شکل مطلوبی پاسخ دهد.
در نهایت میتوان گفت استرس، اضطراب و رضایت کمتر از زندگی، میتواند ناشی از سرمایههای روانشناختی مثل خودکارآمدی پایین، خوشبینی کمتر باشد که بر سلامت روان دانشآموزان تأثیر منفی میگذارد.
بنابراین میتوان گفت افزایش سرمایههای روانشناختی به وسیله هویت ایرانی – اسلامی میتواند منجر به افزایش سلامت روان دانشآموزان شود.
گفتنی است از طرح حاضر، مقالهای علمی پژوهشی در شماره زمستان 1403 مجله مسائل کاربردی در تعلیم و تربیت اسلامی نمایه شده در ISC و با رتبه Q1 و ضریب تاثیر 0.979 به چاپ رسیده است.