اخبار

نشست ارائه گزارش فرصت مطالعاتی عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۲/۰۹/۰۴

نشست ارائه گزارش فرصت مطالعاتی دکتر الهام مقصودی، عضو هیئت علمی گروه آموزشی فیزیک دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان با عنوان «بهبود بخشیدن خواص فیریکی، شیمیایی و مکانیکی آلیاژ فولاد با تاثیر پذیری مقادیر معین از مواد آلیاژ دهنده مناسب» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، این نشست با حضور رضا آساره، رئیس گروه ارتباط با صنعت و کارآفرینی دانشگاه لرستان و نماینده معاونت پژوهش و فناوری این دانشگاه و تعدادی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان گروه آموزشی فیزیک دانشگاه لرستان در سالن شهید رشوند این دانشگاه برگزار شد.

اجرای دوره‌های فرصت‌ مطالعاتی از حوزه‌های کاری مدیریت ارتباط با جامعه و کارآفرینی دانشگاه لرستان است که زیرنظر معاونت پژوهش و فناوری این دانشگاه قرار دارد.

در نشست مذکور که روز چهارشنبه، 1 آذر سال جاری در دانشگاه لرستان برگزار شد دکتر مقصودی به تشریح گزارش فرصت مطالعاتی‌اش، پرداخت و شرکت‌کنندگان در نشست نیز دیدگاه‌ها و پرسش‌های علمی مرتبط با موضوع فرصت مطالعاتی را بیان کردند.

چکیده و خلاصه ایی از محتوای ارائه‌شده گزارش فرصت مطالعاتی خانم دکتر مقصودی در پی می آید:

صنعت فولاد و میزان رشد تولید فولاد در مناطق مختلف جهان، آمار و ارقام جالبی در زمینه اهمیت صنعت فولاد در توسعه و گسترش اقتصادی و صنعتی کشورها دارد .فولاد به عنوان یک صنعت پایه ‌و مادر ، نقش اساسی در پیشرفت و توسعه کشورها دارد. استفاده از فولاد به دلیل استحکام زیاد و قیمت نسبتاً پایین آن در ساخت صنایع مختلفی از قبیل ساختمان سازی، سازه‌های زیرساختی، ابزارها، کشتی‌ها، قطارها، خودروها، ماشین آلات، تجهیزات و سلاح‌های نظامی کاربرد گسترده دارد.

برای اجرای طرح در زمینه ذکر شده، شرکت فولاد شاهرود را انتخاب کرده ایم. این شرکت از بزرگترین شرکت های صنعتی فولاد ایران می باشد و در سال 1380 در شاهرود تاسیس شده است.

محصول اصلی این شرکت، تولید میلگرد می باشد. در ساخت میلگرد، شمش با درصد متفاوت کربن، آهن، مولیبدن، منگنز، گوگرد بعنوان مواد اصلی اولیه در آهن اسفنجی مورد استفاده قرار می گیرد. درصد مواد اولیه بخصوص آهن و کربن و مولیبدن و غیره تعیین کننده میزان انعطاف پذیری و شکنندگی شمش تولید شده می باشد و این بستگی به کاربردهای متفاوت آن در صنعت ساختمان سازی، کشتی سازی، قطار و ... دارد.

در این طرح با تلفیق استحکام و شکل‌پذیری با پایدارسازی فاز سمنتیت و مولیبدن و سایر عناصر بکار رفته در آهن اسفنجی بررسی شده است و مناسب ترین درصد عناصر و مواد آلیاژدهنده مناسب بکار رفته در آهن اسفنجی برای ساخت شمش فولادی مناسب برای تولید فولاد ساختمانی محاسبه و ارائه شده است. امید است که از نتایج بدست آمده از این پروژه، بزودی در فاز سوم در دست راه اندازی این شرکت برای تولید آهن اسفنجی بهره برده شود و این شرکت از خرید و واردات این محصول بی نیاز گردد.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۹/۰۴ - ۱۳:۰۶
۴۹۱ بازدید