اخبار

نخستین رساله دکترای دانشجوی بین‌الملل رشته تاریخ اسلام دانشگاه لرستان با نمره عالی دفاع شد

۱۴۰۳/۰۱/۲۹

نشست نخستین دفاع دانشجوی بین‌الملل (غیرایرانی) رشته تاریخ اسلام دانشگاه لرستان از رساله دکترا با کسب نمره عالی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، محمدجاوید جویا، دفاع از رساله دکتری اولین دانشجوی بینالملل رشته تاریخ اسلام گروه تاریخ و باستان شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی

محمدجاوید جویا، دانشجوی افغانی، ورودی سال 1399 رشته تاریخ اسلام گروه تاریخ و باستان‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان در تاریخ 27 فروردین‌ماه سال جاری، از رساله دکترای خود با عنوان «بازتاب تاریخ اجتماعی افغانستان در سفرنامه‌های غربی سده ۱۹ میلادی"، با راهنمایی دکتر داریوش نظری، دکتر مجتبی گراوند و مشاوره دکتر امیر آهنگران، دفاع و نمره عالی را کسب کرد.

این رساله متمرکز بر بررسی اوضاع و معیشت روزانه مردم افغانستان در قالب تاریخ اجتماعی این کشور است و با دوری از تاریخ‌نگاری سیاسی، به امور ریز و درشت زندگی روزانه مردم و طبقات فرودست، حیات فرهنگی، اقتصادی و بهداشت مردم در شش فصل می‌پردازد.

هر فصل به فراخور پرسش تحقیق به یک موضوع خاص پرداخته است.

تحقیق مذکور با فصل اول که شامل کلیات تحقیق می شود آغاز شده و به ترتیب اوضاع سیاسی افغانستان در فصل دوم، زندگی روزانه مردم در فصل سوم، حیات اقتصادی مردم در فصل چهار، اوضاع فرهنگی و آداب و و رسوم در فصل پنجم و نظافت، بهداشت، طبابت در فصل ششم مورد بحث قرار گرفته است.

این رساله با استفاده از منابع سفرنامه‌ای غربیان متعلق به سده ۱۹ میلادی، نوشته شده است.

با توجه به تازگی تاریخ اجتماعی در افغانستان، رساله حاضر می‌تواند به عنوان رویکرد تازه‌ای به تاریخ اجتماعی و تاریخ‌نگاری اجتماعی در افغانستان، تلقی شود.

گزارش تصویری

۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۹:۲۵
۱۳۴۹ بازدید